Výuka problematiky HIV/AIDS v 7. – 9. ročníku na českých školách
Veronika Šikolová, Alena Fialová
Úvod
Výskyt HIV infekce v České republice je charakterizován vzestupným trendem. Zatímco v roce 2002 bylo podle údajů Národní referenční laboratoře pro HIV/AIDS v České republice evidováno 50 nových případů HIV infekce, v roce 201 bylo nově infikováno již 235 osob (Němeček, Malý, Zákoucká, 2014). HIV se nejčastěji přenáší sexuální cestou, a proto jsme se zaměřili na primární prevenci HIV infekce mezi žáky 7. – 9. tříd, období před zahájením prvního sexuálního styku. Naším cílem bylo zmapovat aktuální situaci v náhodně vybraných základních školách a víceletých gymnáziích v rámci celé České republiky. Zaměřili jsme se na základní charakteristiky výuky problematiky HIV/AIDS a jiných pohlavně přenosných onemocnění. Pro získání informací jsme sestrojili dotazník, který zjišťoval, jakou časovou dotaci udělují učitelé problematice HIV/AIDS v jednotlivých ročnících, v jakých předmětech je výuka zařazována, jaké materiály se využívají, zda školy spolupracují s externími lektory, věnují pozornost mezinárodnímu dni boje proti AIDS, zda jsou pedagogové v problematice pohlavně přenosných onemocnění vzdělávání a jakou formu výuky považují učitelé za optimální.
Metodika
Dotazníkové šetření bylo připraveno během roku 2014 pracovníky Státního zdravotního ústavu. Jeho realizace probíhala od března do června 2015 v náhodně vybraných školách v rámci celé ČR.
Výběr škol z Rejstříku škol a školských zařízení (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2015) byl proveden tak, aby se v každém z osmi regionů, odpovídajících územním celkům NUT II, zúčastnilo šetření minimálně 8 škol. Dotazníky určené školním metodikům prevence byly vyplněny na 57 školách. Tyto dotazníky byly vyplňovány elektronicky nebo v papírové podobě po dohodě s vedením vybraných škol. Administraci dotazníků provedli pracovníci Centra podpory veřejného zdraví.
Data byla zpracována programem SPSS 23.0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA).
Šetření bylo schváleno etickou komisí Státního zdravotního ústavu.
Výsledky
Dotazník ke způsobu realizace výuky problematiky HIV/AIDS vyplnili školní metodici prevence z 57 škol. Téměř všechny školy uvedly, že se v rámci povinné výuky věnují problematice HIV/AIDS a jiných pohlavně přenosných onemocnění, s výjimkou jedné školy (1,8 %), která neuvedla důvod, proč se této problematice nevěnuje.
Problematika HIV/AIDS je nejčastěji zařazována do předmětů výchova ke zdraví(uvedlo 46 škol, tj. 80,7 %), přírodopis (44 škol, tj. 77,2 %), výchova k občanství (43 škol, tj. 75,4 %) nebo v rámci jiného předmětu (uvedlo 6 škol, tj. 10,5 %) - biologie, český jazyk, zeměpis, teorie sportovní přípravy, rodinná výchova, dějepis, člověka a jeho svět, etická výchova. Procentuální podíl škol, které uvedly zařazení problematiky HIV/AIDS do povinné výuky, uvádí dle jednotlivých předmětů graf 1.
Graf 2: Procentuální podíl škol, které uvedly, že se tématům HIV/AIDS věnují i v průřezových tématech, dle průřezových témat
38 škol (66,7 %) uvedlo, že problematiku HIV/AIDS zařazuje i do průřezových témat.Průřezová témata byla zastoupena na školách následovně: osobnostní a sociální výchova v 34 školách (89,5 %), výchova demokratického občana a multikulturní výchova v 9 školách (23,7 %), výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech v 7 školách (18,4 %), mediální výchova v 6 školách (15,8 %)
a environmentální výchova na ř školách 13,2 %). Procentuální podíl škol, které uvedly, že se tématům HIV/AIDS věnují i v průřezových tématech, uvádí dle zastoupení jednotlivých průřezových témat graf 2.
Pro výuku se nejčastěji využívá materiál ve formě letáků a brožurek (40 škol, tj. 70,2 %) a videolekce případně krátká videa (39 škol, tj. 68,4 %).Dále se při výuce využívají plakáty (27 škol, tj. 47,4 %), názorné výukové modely (10 škol, tj. 17,5 %) a jiné materiály (23 škol, tj. 40,4 %) jako např. učebnice, práce s internetem a pexesa. Procentuální zastoupení použití zdravotně-výchovných materiálů ve školách uvádí dle jednotlivých typů graf 3.
Graf 3: Procentuální zastoupení použití zdravotně výchovných-materiálů ve školách dle jednotlivých typů
Co se týče celkové časové dotace, kterou školy problematice HV/AIDS a jiných pohlavně přenosných onemocnění věnují v 7. – 9. ročníku (sekunda – kvarta), průměrně se této problematice věnuje 8,8 výukových hodin(s rozpětím od 0 – 22 vyučovacích hodin a s mediánem 7,2 hodin). Časové dotace v jednotlivých ročnících uvádí tabulka č. 1.
Dle šetření 35 škol (61,4 %) využívá externí lektorypři výuce o HIV/AIDS a jiných pohlavně přenosných onemocnění.
V 11 školách (19,3 %) žáci absolvují interaktivní vzdělávací program Hrou proti AIDS, přičemž ve
2 školách (18,2 % ze škol, kde se program Hrou proti AIDS realizuje) se žáci zapojují do programu aktivně do role peer lektorů.
Pozornost světovému dni boje proti AIDS věnuje 23 škol (40,4 %), jejichž žáci se připojují ke sbírce Červená stužka v 5 školách (21,7 %).
Ve 24 školách (42,1 %) jsou učitelé průběžně vzdělávání v problematice HIV/AIDS a jiných pohlavně přenosných onemocnění, ve zbývajících 33 školách (57,9 %) učitelé průběžně vzdělávání nejsou.
Jako nejčastější možnost ke zkvalitnění výuky problematiky HIV/AIDS volili školní metodici prevence již hotovou prezentaci pro výuku s odborně schváleným obsahem (37 škol, tj. 64,9 %),lepší dostupnost zdravotně-výchovných materiálů (28 škol, tj. 49,1 %), vzdělávací semináře pro učitele (23 škol, tj. 40,4 %) a jinou možnost (besedu s HIV pozitivním, lékařem nebo externistou) volilo 13 škol (tj. 22,8 %). Procentuální podíl škol, které uvedly zlepšení výuky, uvádí graf 4.
Diskuze
Šetření mezi školními metodiky prevence bylo jednou ze součástí dotazníkového šetření k realizaci výuky problematiky HIV/AIDS na základních školách a víceletých gymnáziích. Druhá část šetření byla zaměřena na znalosti žáků v 7. – 9. ročníku základních škol a víceletých gymnázií (Šikolová, Fialová, 2015). Vzhledem k tomu, že o podobném šetření v minulosti nemáme žádné informace, považujeme výsledky této pilotní sondáže za odrazový můstek pro srovnání s dalšími podobně zaměřenými šetřeními a zjištění trendů (zlepšení/zhoršení) v budoucnosti. Dotazník pro školní metodiky prevence byl spíše kratšího rozsahu, aby jeho vyplnění nebylo časově náročné a neodrazoval od účasti v šetření, které bylo dobrovolné. Náměty na zlepšení výuky problematiky HIV/AIDS budou zohledněny v aktivitách Centra podpory veřejného zdraví, jehož pracovníci vytvoří pro učitele prezentaci vztahující se k problematice HIV/AIDS, uspořádají vzdělávací seminář pro učitele a ve druhém vydání zdravotně výchovného materiálu „Háde, kdo jsem?“ doplní a zdůrazní informace o HIV, které žákům nejčastěji chybí.
Závěr
Z dotazníkového šetření provedeného mezi školními metodiky prevence vyplývá, že v průběhu školní docházky mezi 7. až 9. ročníkem věnuje škola problematice HIV/AIDS průměrně 8,8 vyučovacích hodin, především v rámci povinné výuky v předmětech výchova ke zdraví, přírodopis a výchova k občanství nebo v rámci průřezového tématu osobnostní a sociální výchova. Při výuce se nejčastěji využívá materiál ve formě letáků a brožur (70,2 %) a ve formě videolekcí a krátkých videí (68,4 %). Většina škol (61,4 %) využívá spolupráce s externími lektory a v méně než polovině škol (42,1 %) jsou pedagogové v problematice HIV/AIDS pravidelně vzděláváni. Za nejvhodnější způsob ke zkvalitnění výuky problematiky HIV/AIDS považují metodici školní prevence využití již připravené prezentace s odborně schváleným obsahem (64,9 %), případně lepší dostupnost zdravotně-výchovných materiálů (49,1 %).
Dotazníkové šetření k realizaci výuky problematiky HIV/AIDS na základních školách a víceletých gymnáziích poskytlo vstupní zhodnocení, díky kterému je možné cíleně zareagovat na aktuální potřeby ve vzdělávání v oblasti prevence HIV infekce. Šetření taktéž přineslo zmapování výchozího stavu, se kterým bude v budoucnu možné provést další srovnání podobně zaměřených studií.
Literatura
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Rejstřík škol a školských zařízení [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2015 [cit. 2015-07-15]. Dostupné z:http://rejskol.msmt.cz/
NĚMEČEK, V., MALÝ, M., ZÁKOUCKÁ, H. Tisková zpráva Národní referenční laboratoře pro HIV/AIDS ke Světovému dni boje proti AIDS 2014[online]. Praha: Státní zdravotní ústav, 2015 [cit. 2015-07-15]. Dostupné z:http://www.szu.cz/uploads/documents/CeM/HIV_AIDS/2014/Tiskova_zprava_NRL_pro_HIV_AIDS_ke_Svetovemu_dni_boje_proti_AIDS_2014.pdf
ŠIKOLOVÁ, V., FIALOVÁ, A. Výsledky dotazníkového šetření k výuce problematiky HIV/AIDS na základních školách a víceletých gymnáziích[online]. Praha: Státní zdravotní ústav, 2015 [cit. 2015-08-25]. Dostupné z: http://www.prevencehiv.cz/dokumenty/vyzkum/dotaznikove-setreni.pdf
Šetření bylo finančně podpořeno účelovými prostředky Ministerstva zdravotnictví.
Pracoviště autorek:
MUDr. Veronika Šikolová1, 2, RNDr. Alena Fialová, Ph.D.1
1Státní zdravotní ústav
2Ústav ochrany a podpory zdraví, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity
Korespondenční autor: MUDr. Veronika Šikolová, Centrum podpory veřejného zdraví, Státní zdravotní ústav 48, 100 42 Praha 10; veronika.sikolova@szu.cz
Plné znění referátu naleznete https://www.planovanirodiny.cz/storage/sborniky/23_kongres_15.pdf na straně 115.